Kawan-Kawan

Wednesday, May 19, 2010

Jujurlah Pada Diri Sendiri...

Assalamualaikum...
Hari ni jadual di sekolah agak padat. Alhamdulillah, cuaca yang sedikit redup melegakan perasaan. Semangat untuk mengajar sedikit bertambah walaupon ada jugak yang nakal dan malas membuat kerja sekolah...hati 'cikgu' hari ni cool je...malas nak marah-marah...bagi 'cubit-cubit sayang' je kat anak-anak didik....

Nak cerita pasal kejujuran hari ni...ramai yang mahu orang jujur pada mereka. Ramai dari kita benci orang yang hipokrit. Lagi menyampah kalau orang tu adalah orang yang rapat dengan kita...Tapi berapa ramai yang menilai kejujuran dalam hati masing-masing.. Bukan main pilih bulu, tak mahu berkawan dengan orang yang menipu rakan, tidak ikhlas dan jujur...tapi sudahkah diri sendiri dicermin...sejauh mana kamoo jujur pada diri sendiri dan orang disekitar kamu..???? Kalau kamoo pon suka bercakap berbelit-belit, kelentong sana sini tak payah laa bermegah-megah memilih kawan...bosan aku melihat perangai manusia macam ni....

Semoga Allah melindungi diri ku, kaum keluarga,saudara2 ku dan sahabat handaiku dari sifat hipokrit...Amin...

Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru...

Assalamualaikum...
Pertamanya ingin aku ucapkan Selamat Hari Guru buat semua guru di seluruh dunia terutama guruku yang pertama, kedua orang tuaku...jasamu dalam mendidik dan mengajar diri ini tanpa jemu amat bermakna.Pengorbanan ayah bonda dalam mendidik ku dalam mengenal erti kehidupan tidak dapat kubalas dengan apa yang ada di dunia ini...Terima kasih...

Keduanya aku ingin ucapkan Selamat Hari Guru buat bekas-bekas guruku di sekolah rendah (SRK Hamzah) dan menengah (SM Hamzah) yang sudi mengajarku mengenal huruf dan menilai mana yang baik dan buruk...Juga kepada bekas-bekas pensyarahku yang bijaksana dalam menjalankan tugas...Tak dapat aku nyatakan nama kalian semua kerana terlalu ramai namun kutitipkan doa agar guru-guruku ini akan sentiasa diberkati hidupnya oleh Allah S.W.T. Jasa kalian amat besar, hanya Allah yang mampu membalasnya....

Ketiganya aku ingin ucapkan Selamat Hari Guru buat semua rakan-rakan yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam bidang Keguruan ni...marilah kita bersama-sama berganding bahu mencurahkan bakti pada anak-anak yang dahagakan ilmu. Kasihi lah anak-anak didik kita kerana sesungguhnya itulah yang dituntut dalam agama. Jangan ada pilih kasih, jangan ada perasaan dendam dan benci, jangan ada rasa sesal dalam menjalankan tugas...Tugas guru adalah amanah dari Allah kepada kita...alangkah bertuahnya kita, dikalangan manusia kita dipilih menjadi guru oleh Allah S.W.T...pekerjaan yang paling mulia di dunia....

Sambutan Hari Guru di SMK Seri Serating berlangsung dalam suasana yang meriah namun sederhana...Seronok rasanya kerana dapat meraikan bersama rakan-rakan dalam suasana muhibah dan harmoni...Merapatkan silaturrahim sesama rakan sekerja...Rasa seronok bertambah bila dapat tengok persembahan dikir barat dari pelajar2 SMK Seri Serating. Terpegun dengar nyanyian Cikgu Nuar dan Cikgu Kassim, dua guru lelaki paling handsome kat sekolah tu...Merdu sungguh suara mereka mendendangkan lagu Tobat Maksiat...Fuhh...boley cair hati gadis-gadis yang mendengarnya...hehehe...

Lagi seronok bila aku dianugerahkan "Guru Perempuan Paling Ceria" oleh pelajar-pelajar ku...Yang kategori lelaki dianugerahkan pada Cikgu Kassim...tak sangka dalam garang-garang aku ni diorang boleh cakap aku ceria...Tak tahu bila diorang buat undian...Buat guru-guru diluar sana...senyumlaa selalu pada pelajar kita...jangan sempadankan diri anda dalam mendekati pelajar dan menjalankan tugas...Barulah dapat anugerah macam aku ni...hehehehe...

GURU PEMBINA NEGARA BANGSA
Selamat Hari Guru (^_^)

Saturday, May 8, 2010

When I Look At You....

Everybody needs inspiration,
Everybody needs a song
A beautiful melody
When the nights so long

Cause there is no guarantee
That this life is easy...

Yea when my world is falling apart
When there's no light to break up the dark
That's when I, I...
I look at you

When the waves
Are flooding the shore and I can't
Find my way home anymore
That's when I, I...
I look at you

When I look At You I see forgiveness
I see the truth
You love me for who I am
Like the stars Hold the moon
Right there where they belong
And I Know I'm Not Alone.

Yea when my world is falling apart
When there's no light to break up the dark
That's when I, I...
I look at you

When the waves
Are flooding the shore and I can't
Find my way home anymore
That's when I, I...
I look at you

You appear just like a dream to me
Just like Kaleidoscope colors that
Cover Me, All I need every
Breath that I breathe don't you know
You're beautiful...

Yea Yea Yea

When the waves
Are flooding the shore and I can't
Find my way home anymore
That's when I, I...
I look at you
I look at you

Yea Yea Oh OH OH

And you appear Just like a dream
To me.



**Suka sangat lagu Miley Cyrus ni... (^_^)